Sociale media: Kwartaalcijfers van Facebook en Twitter, en Google+ ontmanteld

Afgelopen weken zijn de kwartaalcijfers van Facebook (voorspelbare stabiele groei) en Twitter (voorspelbare vertraagde groei) gepubliceerd. Google nam een ingrijpende beslissing over Google+. En verder nog nieuws over Twitter Lightning (de nieuwe breaking news-formule van Twitter), Facebook geeft gebruikers meer controle over de newsfeed, Tumblr lanceert Tumblr TV, en problemen voor Reddit (ondanks groei).

KWARTAALCIJFERS FACEBOOK: MOBILE STEEDS GROTERE DRIJFVEER VOOR GROEI

Het aantal keren dat de dood van Facebook werd voorspeld is intussen niet meer te tellen, maar toch zijn er weinig dingen zo stabiel als de groei van Facebook. De voorbije twee jaar steeg het aantal maandelijkse gebruikers (‘Monthly Average Users’ of kortweg MAU’s) per kwartaal telkens met zo’n 3%. Intussen loggen elke maand bijna 1,5 miljard gebruikers in op Facebook. Opvallend is dat ook de intensiteit (licht) toeneemt: de voorbije twee jaar is het aandeel van dagelijkse gebruikers binnen de maandelijkse gebruikers gestegen van 61% naar 65%. Het aantal dagelijkse gebruikers neemt dus sneller toe dan het aantal maandelijkse gebruikers.

Grafiek op basis van kwartaalcijfers Facebook (http://files.shareholder.com/downloads/AMDA-NJ5DZ/0x0x842064/619A417E-5E3E-496C-B125-987FA25A0570/FB_Q215EarningsSlides.pdf)
Grafiek op basis van kwartaalcijfers Facebook (http://files.shareholder.com/downloads/AMDA-NJ5DZ/0x0x842064/619A417E-5E3E-496C-B125-987FA25A0570/FB_Q215EarningsSlides.pdf)

Op twee jaar tijd is het aantal maandelijkse gebruikers gestegen met 29%. Opvallend is dat het aantal gebruikers er in elk kwartaal in elke regio erop is vooruit gegaan. In de VS & Canada (+8%) en Europa (+14%) ligt de groei onder het wereldwijd gemiddelde. De grootste groei zit in Asia-Pacific (Zuid en Oost-Azië + Oceanië), waar het aantal gebruikers met 46% is toegenomen op 2 jaar tijd.

Grafiek op basis van kwartaalcijfers Facebook (http://files.shareholder.com/downloads/AMDA-NJ5DZ/0x0x842064/619A417E-5E3E-496C-B125-987FA25A0570/FB_Q215EarningsSlides.pdf)
Grafiek op basis van kwartaalcijfers Facebook (http://files.shareholder.com/downloads/AMDA-NJ5DZ/0x0x842064/619A417E-5E3E-496C-B125-987FA25A0570/FB_Q215EarningsSlides.pdf)

Het aantal mobiele gebruikers blijft toenemen, terwijl het aantal gebruikers dat inlogt vanop een computer (desktop of laptop) afneemt. Tot aan het derde kwartaal van 2013 waren er meer gebruikers die inlogden via een computer dan via een mobiel toestel; in het voorbije kwartaal hebben 88% van de maandelijkse gebruikers ingelogd via een mobiel toestel, terwijl slechts 56% van de gebruikers Facebook bezochten via een computer.

Grafiek op basis van kwartaalcijfers Facebook (http://files.shareholder.com/downloads/AMDA-NJ5DZ/0x0x842064/619A417E-5E3E-496C-B125-987FA25A0570/FB_Q215EarningsSlides.pdf)
Grafiek op basis van kwartaalcijfers Facebook (http://files.shareholder.com/downloads/AMDA-NJ5DZ/0x0x842064/619A417E-5E3E-496C-B125-987FA25A0570/FB_Q215EarningsSlides.pdf)

Op het vlak van omzet heeft Facebook voor het eerst de kaap van 4 miljard dollar gerond. De netto-inkomsten liggen lager dan vorig jaar (719 miljoen dollar; vorig jaar nog 791 miljoen). Dat komt vooral omdat Facebook in 2015 veel wil investeren om de groei van het netwerk stabiel te houden (met vooral aandacht voor de mobiele gebruikers, zoals het lanceren van Instant Articles, wat een maand na de lancering wel een pak minder succesvol lijkt dan de buzz deed vermoeden). Ook wil Facebook verder groeien in de apps en producten die los staan van Facebook zelf, zoals Messenger, Instagram, Whatsapp en Oculus Rift. Daarnaast werkt Facebook ook aan betere tools voor adverteerders; niet onverstandig aangezien 95% van de omzet van Facebook bestaat uit advertentie-inkomsten.

Bron: Statista.com (obv kwartaalcijfers Facebook)
Bron: Statista.com (obv kwartaalcijfers Facebook)

KWARTAALCIJFERS TWITTER: TEGENVALLENDE GROEI, ONDANKS KUNSTGREEP

In de officiële slidedeck bij de publicatie van de kwartaalcijfers van Twitters stond te lezen dat Twitter nu 316 miljoen maandelijkse gebruikers (‘Monthly Active Users’, of MAU’s) telt. Dat zijn er 8 miljoen meer dan het vorige kwartaal. Dat is niet zo bijster veel (vorige kwartaal kwamen er zo’n 16 miljoen nieuwe gebruikers bij, en bij Facebook groeide het aantal gebruikers met 50 miljoen), maar toch is zelfs die 8 miljoen een opgesmukt cijfer. Twitter besliste namelijk bij de vrijgave van de vorige kwartaalcijfers dat voortaan ook de gebruikers van ‘SMS Fast Follow’ zouden meegerekend worden. Via deze dienst kun je accounts volgen zonder zelf een Twitteraccount aan te maken. Het volstaat om een simpele instructie via SMS te sturen, en je krijgt via sms dan telkens een update als die iets tweet. SMS Fast Follow is vooral bedoeld om ook gebruikers aan te trekken die nog geen smartphone hebben maar wel een gsm. Twitter lanceerde deze dienst al in de zomer van 2010. De reden waarom Twitter deze gebruikers nu plots meetelt als ‘volwaardige’ gebruikers, is om zo de tegenvallende groeicijfers wat te verbloemen. Afgelopen kwartaal zijn er zo’n 6 miljoen nieuwe gebruikers bijgekomen die enkel deze sms-dienst gebruiken (en dus geen Twitter-account hebben). Wat dus maakt dat er afgelopen 3 maand er slechts 2 miljoen ‘echte’ nieuwe Twittergebruikers zijn bijgekomen. Die 6 miljoen nieuwe gebruikers van de sms-dienst is een stijging van 86% ten opzichte van het vorige kwartaal, wat een pak hoger is dan de amper 1% groei bij het reguliere Twitter-platform. Daarnaast past het ook in de jarenlange frustratie dat Twitter veel meer ongeregistreerde bezoekers telt dan actieve (geregistreerde) gebruikers, en het die bezoekers niet ten gelde kan brengen.

Niet alleen de buitenwereld reageert nogal koeltjes op deze kwartaalcijfers, ook de CEO (ad interim) Jack Dorsey zegt dat ze bij Twitter niet tevreden zijn met dit resultaat.

Grafiek op basis van kwartaalcijfers Twitter (http://files.shareholder.com/downloads/AMDA-2F526X/0x0x841610/5C4BB692-3414-4D28-AC9C-EF32B9E6D6D3/Q215_Selected_Company_Metrics_and_Financials.pdf)
Grafiek op basis van kwartaalcijfers Twitter (http://files.shareholder.com/downloads/AMDA-2F526X/0x0x841610/5C4BB692-3414-4D28-AC9C-EF32B9E6D6D3/Q215_Selected_Company_Metrics_and_Financials.pdf)

 

GOOGLE KOPPELT GOOGLE+ LOS VAN ANDERE DIENSTEN

Officieel telt Google+ met maar liefst 2,6 miljard accounts veruit het grootst aantal leden van alle sociale netwerksites. Toch wordt Google+ door de meesten beschouwd als een flop. Google+ werd al vrij snel omschreven als een ‘ghost town’, of zoals op The Daily Dot staat: “But as far as social media goes, Google+ appears to be quite anti-social”. Reden is dat slechts een fractie van die miljarden ‘gebruikers’, ook effectief ooit gebruik gemaakt hebben van dat netwerk. Schattingen komen meestal uit op slechts 9% of 10% van die accounts die ooit ook effectief iets publiekelijk gepost hebben op dat netwerk. Slechts 32,9 miljoen gebruikers (of zo’n 1,5% van die ruim 2 miljard accounts) hebben ooit meer dan 5 posts geplaatst op Google+. Die 90% accounts waarop nooit een post is verschenen, zijn niet zozeer ‘passieve gebruikers’ die enkel posts lezen en nooit zelf iets posten, maar hebben enkel een account omdat dat moest. Als je gebruik wou maken van Google-diensten zoals YouTube, dan moest je immers een inloggen met een Google+-account.

Google heeft nu aangekondigd dat Google+ geleidelijk aan zal losgekoppeld worden van de andere diensten. Het zal dus niet meer nodig zijn om in te loggen met een Google+ account op YouTube. Comments op dat videokanaal zullen ook niet meer automatisch op je Google+-profiel verschijnen (zoals dat tot dan toe het geval was).

Officieel is Google niet van plan om te stoppen met Google+. Begin mei lanceerde Google nog ‘Google+ Collections’, een module op Google+ waarop je prikborden à la Pinterest kunt bijhouden. Maar nog geen maand later haalde Google wel het (erg gesmaakte) Google Photos weg uit Google+ om er een stand-alone dienst van te maken. Dit was al een eerste serieuze aderlating voor Google+. Met nu ook het wegvallen van de verplichte link tussen Google+ en de andere diensten van Google, zien velen dit als tekenen dat Google dit sociaal netwerk stilaan zelf aan het begraven is, zonder dat het ooit echt een succes is geweest. Op The Daily Beast klinkt het gevat: “Farewell, Google+, We Hardly Knew Ye”.

Bron afbeelding: TheDailyBeast.com - "Farewell Google+, We Hardly Knew Ye"
Bron afbeelding: TheDailyBeast.com – “Farewell Google+, We Hardly Knew Ye”

EN VERDER…

Twitter is een belangrijk kanaal om Breaking News-verhalen te volgen. Toch is het vaak moeilijk om een duidelijk beeld te krijgen van wat er precies gebeurt: niet elke tweet bevat even betrouwbare informatie, de ene tweet is een relevante update terwijl een andere niet verder komt dan ‘OMG’. En eenzelfde Breaking News-verhaal of event kan snel verschillende variaties van een hashtag opleveren (tweets over de laatste editie van de Genste Feesten staan zowel onder #gentsefeesten, #gentsefeesten15, #gentsefeesten2015, #gf15, #gf2015, …). Dit alles maakt het lastig om snel een duidelijk overzicht te krijgen van interessante updates over het event.
Om dat te verhelpen, lanceert Twitter komend najaar ‘Project Lightning’ (al zou de uiteindelijke naam wel eens ‘Moments’ kunnen zijn volgens sommige bronnen). Een team van redacteurs (jawel, ‘echte mensen’, geen algoritme) stelt per event een lijst samen van de meest relevante tweets, Vine-filmpjes, Periscope-streams,… Dat kunnen geplande events zijn (bv een groot sporttornooi, de Oscaruitreiking, verkiezingen,…), maar kunnen ook onverwachtse gebeurtenissen zijn (orkanen, schietpartijen, overlijden van bekend persoon,…). Deze tool zal voor iedereen beschikbaar zijn (zowel voor wie ingelogd is als voor wie geen Twitter-account heeft). Maar wie inlogt met een Twitterprofiel, heeft wel meer mogelijkheden. Zo kun je je inschrijven op een event, en zo de updates te zien krijgen op je tijdlijn, ook al komen die updates van mensen die je normaal niet volgt. Als dat event afgelopen is, dan krijg je geen updates meer van die personen te zien. Of zoals David Pierce het op Wired formuleert:

  If you want to follow reporters during a national news story but not while they natter on about their facial hair and email inboxes, you can—or at least, Twitter is saying you’ll be able to.

Nog volgens David Pierce lijkt het erop dat Twitter eindelijk een antwoord zal kunnen bieden op de vraag waarrond Twitter zou moeten draaien: “What’s happening?”.

Twitter will show you, maybe for the first time ever, what’s happening.

Bron afbeelding: Buzzfeed.com
Bron afbeelding: Buzzfeed.com

Een vaak gehoorde kritiek op Facebook (naast alle privacy-issues) is dat het algoritme achter de newsfeed te weinig transparant is, en gebruikers te weinig zelf de parameters kunnen bepalen welke berichten wel en welke niet verschijnen (laat staan de volgorde waarin die komen). Daardoor is de kans groot dat je heel wat belangrijke updates mist zonder dat je het zelf meteen doorhebt.
Facebook komt nu een stuk tegemoet door “See First” te lanceren. De eerste berichten over de testfase verschenen al midden juni, een paar weken later later werd het effectief uitgerold op de Facebook app voor iOS (Android en desktopversie zouden binnekort volgen). Op een relatief eenvoudige manier kun je nu kiezen van welke personen of pagina’s je absoluut geen updates wil missen. Deze posts zullen dan bovenaan je newsfeed verschijnen. Van zodra je door de posts van je favorieten heen bent, neemt het algoritme weer over.
Als je van een bepaalde persoon (tijdelijk) geen updates meer wil ontvangen zonder over te gaan tot het ‘drastische’ defrienden, kun je nu ook kiezen om die persoon niet meer te volgen; in een ander menu kun je dan later beslissen om opnieuw updates te ontvangen van die persoon.
Dit past in een trend van de jongste maanden om opnieuw een ‘menselijker gelaat’ te geven aan nieuwe media, in plaats van alles te laten regelen door ‘kille’ algoritmes. Zo lanceert Twitter ‘Project Lightning’ (zie hierboven), een redactie die de meest relevante tweets rond een trending topic verzamelt, zodat je op een snelle en aantrekkelijke manier op de hoogte bent van wat er gebeurt (zonder zelf te zoeken op verschillende variaties van een hashtag, en dan zelf te moeten filteren wat relevant is en wat niet). En ook de afspeellijsten op de radiostations van Apple Music zoals Beats 1 worden door mensen samengesteld, en niet door algoritmes.

Bron afbeelding: Digitaltrends.com
Bron afbeelding: Digitaltrends.com

 

Op Tumblr TV staan animated GIF’s en andere animaties centraal. Als je gewoon naar Tumblr TV surft, krijg je random GIF’s en animaties te zien. Je kunt echter ook een zoekterm opgeven om content te zien rond dat trefwoord. Of je kunt een kanaal volgen. Zo heeft BBC America al enkele kanalen aangemaakt.


GIF’s zijn altijd belangrijk geweest voor Tumblr, maar past ook bij de vaststelling dat het zoeken van ontspannende content voor 47% van de Tumblr-gebruikers één van de hoofdredenen is om Tumblr te gebruiken, net als het doden van de tijd (komt daarmee op 2e plaats, net na het contact houden met vrienden).

Bron: GlobalWebIndex.net
Bron: GlobalWebIndex.net

 

Reddit is de laatste jaren erg sterk gestegen (niet alleen in aantal maandelijkse bezoekers, maar ook in het aantal communities (subreddits) en pageviews), maar kent nu enkele lastige weken. Op 10 juli leidde de onvrede over het beleid van het topmanagement tot het ontslag van de toenmalige CEO Elen Pao. De grootste ophef kwam er toen enkele controversiële gebruikers verbannen werden van de site, en kende een hoogtepunt toen een medewerker die erg geliefd was bij de gebruikers (Victoria Taylor) ontslagen werd zonder reden.  Achteraf bleek dat niet Ellen Pao, maar de oprichter Alexis Ohanian verantwoordelijk was voor het ontslag van Victoria Taylor. Medeoprichter Steve Huffman neemt nu de rol van CEO over, en moet de band tussen Reddit en zijn gebruikers opnieuw versterken. Of dat vlot zal verlopen is een andere vraag, aangezien hij kort na zijn aantreden al aangaf dat, in tegenstelling tot de algemene perceptie over Reddit, hij de site niet ziet als een bastion voor ‘free speech’.

Bron: Statista.com
Bron: Statista.com

 

Bron: Statista
Bron: Statista
Advertenties

Een gedachte over “Sociale media: Kwartaalcijfers van Facebook en Twitter, en Google+ ontmanteld

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

w

Verbinden met %s