Wat weten we over de iPhone 6 en de Apple Watch een maand na de presentatie?

Precies een maand terug, op 9 september, stelde Tim Cook, de CEO van Apple, de nieuwe iPhone 6 voor, en de langverwachte smartwatch van Apple, Apple Watch. Apple staat niet meteen gekend om producten met een droog persbericht aan te kondigen. Ook deze keer werden de producten voorgesteld tijdens een langverwachte presentatie, waarbij er de weken voor 9 september druk gespeculeerd wordt over wat er zal aangekondigd worden. Apple liet ook weten dat het event wereldwijd live te streamen was, zodat niemand iets hoefde te missen van het spektakel. Helaas verliep die streaming niet zo vlekkeloos, en waren er talloze technische problemen : verbindingsproblemen, storingen, wegvallend beeld, en in het begin zelfs een Chinese vertaalband die ervoor zorgde dat je niets van de presentatie zelf kon horen. Niet alleen techsites lieten van zich horen; al snel regende het ook klachten op Twitter.

stable streaming tech Apple event

Een tweede probleem was de beslissing om de streaming enkel toegankelijk te maken op Apple toestellen. Dat zet niet alleen het gesloten karakter van Apple in de verf (zo kan de Apple Watch enkel communiceren met andere Apple producten zoals iPhone of iPad, in tegenstelling tot bijvoorbeeld Microsoft die steeds meer zijn producten en diensten openstelt naar andere platformen zoals Android en iOS; de Microsoft Smartwatch die later dit jaar aangekondigd wordt, zou kunnen synchroniseren met Apple, Android en Microsoft devices). Bovendien is het een gemiste kans om HTC en Samsung-gebruikers te overhalen.

Onvermijdelijk leidde deze presentatie tot parodieën, en zelfs tot een musical. Rode draad doorrheen de parodieën is dat Apple zelden met iets volledig nieuws op de markt komt (de tablet was bv al 10 jaar voor de eerste iPad uitgevonden; hetzelfde geldt voor smartphones, mp3-spelers en smartwatches), maar de reeds bestaande ideeën zodanig weet te verpakken dat het pas dan aanslaat bij een groter publiek.

Wat moeten we nu precies onthouden uit die presentatie, en wat zijn we al te weten gekomen een maand later?

Het eerste wat opvalt aan de iPhone 6, is dat het een stuk groter is dan zijn voorgangers. Apple biedt twee versies aan: de standaard iPhone 6 (4,7 inch) en de iPhone 6 Plus (5,5 inch). Ter vergelijking: de iPhone 5 had een schermdiagonaal van 4 inch. Met de iPhone 6 Plus komt Apple voor het eerst op het terrein van de ‘phablets‘ (een samenvoeging van ‘phone’ en ‘tablets’). Deze zet komt zeker niet onverwacht. Niet alleen spenderen mensen meer tijd aan apps op grotere schermen, ook de verkoop van smartphones met een groter scherm zit duidelijk in de lift. De opkomst van phablets kan trouwens kannibaliseren op de verkoop van (kleinere) tablets; het is dus uitkijken of iPhone 6 Plus een negatieve invloed heeft op de verkoop van iPad Mini of niet. Apple heeft trouwens een aantal oplossingen uitgewerkt om de iPhone 6 Plus eenvoudig te kunnen bedienen met 1 hand (oplossingen die vaak al langer aanwezig zijn bij andere smartphones).

Een ander opvallende feature is Apple Pay. De Iphone 6 (en de Apple Watch) zijn voorzien van Near Field Communication (NFC), een technologie die bij andere merken al langer gebruikt wordt. Het concept is dat je je bank- en kredietkaarten koppelt aan Apple Pay (via de Passbook, die al in eerdere versies van iPhone en op iPad aanwezig was), bij het betalen aan de kassa je iPhone even bij de terminal houden, authentificeren met je vingerafdruk via de Touch ID, en een trilling geeft aan dat de transactie geslaagd is. Deze technologie bestond al langer, maar was tot nu toe nog geen succes. Het probleem was dat aan de businesskant winkels en ontwikkelaars geen geld willen investeren zolang er geen groot draagvlak is bij gebruikers, maar dat gebruikers ook pas de techniek willen gebruiken als er voldoende winkels de dienst aanbieden. De komst van Apple kan de adoptie van contactloos betalen in een stroomversnelling plaatsen: het heeft deals afgesloten met de belangrijkste banken in de VS, en tevens met enkele belangrijke ketens (niet alleen de eigen Apple-stores uiteraard, maar ook ketens als McDonnalds, Nike, Macy’s, Staples, Subway en Whole Foods Market hebben al ingetekend). In zijn officieel persbericht geeft Apple trouwens aan dat het de gegevens van Apple Pay op geen enkele manier verzameld zullen worden:

“Veiligheid en privacy staan centraal bij Apple Pay. Als je met Apple Pay betaalt in een winkel, restaurant of ander bedrijf, zijn je naam, creditcardnummer en beveiligingscode niet meer zichtbaar voor de kassamedewerker, waardoor het risico van fraude wordt verkleind”, zegt Eddy Cue, senior vice president Internet Software and Services van Apple. “Apple verzamelt geen gegevens over je aankopen. We weten dus niet wat je hebt gekocht, waar je het hebt gekocht of hoeveel je ervoor hebt betaald. En bij verlies of diefstal van je iPhone kun je met Zoek mijn iPhone snel instellen dat er geen betalingen meer met het apparaat kunnen worden verricht.”

Daarmee geeft Apple een duidelijke sneer naar concurrent Google, die van het verzamelen van gebruikersdata voor advertenties hun businessmodel gemaakt hebben.

De iPhone 6 werd gelanceerd op 19 september in VS, Verenigd Koninkrijk, Australië, Canada, Frankrijk, Duitsland, Hong Kong, Japan, Puerto Rico en Singapore. Een week later volgden een 20-tal andere landen, waaronder België, Nederland, Nieuw-Zeeland en Italië. China komt pas op 17 oktober aan de beurt. iPhone 6 zal in Azië sowieso een moeilijke strijd kennen tegen de goedkopere alternatieven zoals Huawei en Xiaomi. Bovendien duiken al nep-examplaren op van de iPhone 6, vaak in uitvoeringen en kleuren die Apple officieel niet eens aanbiedt.

Volgens Forbes is de lancering van de nieuwe iPhone een groot succes: na 3 dagen waren er al 10 miljoen toestellen verkocht, op 5 oktober zou dat al tegen de 20 miljoen toestellen zijn. Dat komt al in de buurt van de 70-80 miljoen toestellen die Apple wil verkopen tegen eind dit jaar.

In België is de iPhone 6 dus sinds 26 september verkrijgbaar. De officiële lancering van de iPhone 6 vond plaats in het Centraal Station van Antwerpen. Ook hier was de hype compleet; benieuwd wat dat wordt bij de lancering van de Apple Watch.
iPhone 6 lancering belgie

Een kleine week nadat de eerste iPhone 6 in de VS over de toonbank ging, dook de hashtag #Bendgate op op Twitter. De iPhone 6 (en vooral de iPhone 6 Plus, die iets groter is), zouden relatief gemakkelijk buigen, bijvoorbeeld in je broekzak.

Samsung heeft al herhaaldelijk ingespeeld op het Bendgate-verhaal. Zo hebben ze een ludieke video gepost waarop ze tonen hoe de Galaxy Note 4 getest wordt tegen buigen, en heeft het een opvallende advertentie gemaakt:

apple-reageert-op-bendgate-9-iphones-6-plus-verbogen-samsung-bendgate

Maar het feit dat Apple hier zwaarder door geviseerd wordt dan andere merken met hetzelfde probleem, ligt ook aan de rol en visibiliteit die Apple zichzelf oplegt. Als je een hype creëert rond de lancering van nieuwe producten, kun je verwachten dat fouten in de producten als een boemerang terugkeren, en vele malen uitvergroot worden. Je moet berichten als Bendgate dus met de nodige relativering benaderen.

Apple reageert nogal geprikkeld op de hele ‘Bendgate’ heisa. Europa’s grootste IT-magazine, Computer Bild, zal voortaan geen uitnodigingen meer krijgen voor pers-events, en zal ook geen producten meer toegestuurd krijgen om te testen. Dit omdat Computer Bild op zijn website een filmpje had gepost van een journalist die een iPhone 6 buigde. Computer Bild heeft daarop een open brief geschreven naar Tim Cook:

[…]Dear Mr. Cook: Is this really how your company wants to deal with media that provide your customers with profound tests of your products? Do you really think that a withdrawal of Apple’s love and affection could have an intimidating effect on us? Luckily we do not have to rely on devices that Apple provides us with. Luckily, a lot of readers are willing to pay money for our magazine to keep us independent. So we are able to buy devices to do our tests anyway. Even devices of manufacturers that seem to fear COMPUTER BILD’s independent judgement. […]

Intussen is er een vervolg opgedoken: na de #Bendgate is er nu de #Hairgate en #beardgate. Door een spleetje tussen de behuizing en het glas, kunnen er haren vast raken en uitgetrokken worden. Al zijn er (gelukkig) ook media die de heisa kritisch bekijken en aantonen dat het nonsens is.

OneMoreThing

Waar we eigenlijk op zaten te wachten op 9 september, was niet de aankondiging van de nieuwe iPhone, maar de presentatie van de Apple Watch.  De presentatie werd nog relatief vaag gehouden; lancering van de Apple Watch is pas voorzien voor begin 2015. Net zoals de meeste andere smartwatches heeft de Apple Watch een ander mobiel toestel nodig (in dit geval een iPhone of iPad) om verbinding te kunnen maken met het internet. De Apple Watch is dus vooral een verlengstuk van je iPhone of iPad. De Apple Watch zal in 3 uitvoeringen verschijnen (een basismodel, een sportmodel en een luxe-versie), en er is ook een ruime keuze aan bandjes. Omdat swipen en pinchen nogal moeilijk gaat op zo’n klein scherm, is er een drukknop en een draaiknop (‘digital crown‘) toegevoegd om het scrollen gemakkelijker te maken.

apple-watch-digital-crown-580-90

De prijs voor een Apple Watch zou $349 bedragen. Vandaar wel handig dat Apple gedacht heeft aan een anti-diefstal mechanisme: als de watch wordt afgedaan, dan blokkeert het automatisch.

Het hoge prijskaartje kan ook een probleem vormen om gemakkelijk ingang te vinden bij tieners, die het sowieso niet gewoon zijn om een horloge te dragen. Uit een studie in de VS bij tieners blijkt dat slechts 7% al een smartwatch heeft, en 16% zou overwegen om de Apple Watch te kopen. Dit staat in schril contrast met het aantal dat zegt een iPhone (67%) of een iPad (54%) te bezitten.

Een ander belangrijk aspect is de batterijduur.  Volgens TechRadar zou de Apple Watch elke nacht opgeladen moeten worden. En voor de Apple Watch heb je uiteraard een andere charger nodig dan voor je iPhone.  Nieuw is dat de Apple Watch draadloos opgeladen zou worden via de MagSafe technologie. Klinkt veelbelovend in theorie, maar valt wat tegen in de praktijk. Het komt erop neer dat een magneet wordt vastgehecht aan de achterkant van de watch. Die magneet hangt echter aan een draad, die in de stekker moet worden gestopt. Veel draadloos is er dus niet aan die techniek.

Het echte succes zal voor een groot deel afhangen van welke apps er ontwikkeld worden die de Apple Watch uniek maken. Uniek ten opzichte van andere smartwatches, maar zeker ook ten opzichte van de andere Apple devices.  Een kans kan bijvoorbeeld liggen in de notificaties: als Apple ervoor kan zorgen dat de ‘one bit information‘ (denk aan het achterliggende concept van Yo!) genoeg zegt zonder dat je details moet checken op je smartphone, dan kan dat een heel nieuwe manier van nieuwsconsumptie betekenen.

Niet iedereen is even enthousiast: de Apple Watch kampt nog teveel met typische smartwatch-problemen (de beperkte batterijduur is een probleem voor wie gaat kamperen, als je ergens anders blijft overnachten moet je eraan denken om nog een charger mee te nemen, de Apple Watch zal water-ressistant zijn, maar niet waterdicht (wie aan watersport doet, kan de Apple Watch dus niet gebruiken om zijn prestaties te tracken),…). Er blijven dus zeker nog pistes over waarop smartwatches een antwoord moeten vinden alvorens het toestel echt een succes wordt.

Op 16 oktober geeft Apple een volgende pers-event. Volgens de geruchten zou het iPad-gamma uitgebreid worden met iPad Air 2, iPad Mini 3, en wellicht nog een iPad die specifiek gericht is op zakelijke gebruikers (met oa een groter scherm van 12,9 inch).

3 gedachtes over “Wat weten we over de iPhone 6 en de Apple Watch een maand na de presentatie?

  1. De manier waarop Apple zijn producten voorstelt, is al vaak geparodieerd. In de post hierboven staan al twee voorbeelden, maar er zijn nog twee opmerkelijke video’s die ik jullie niet wil onthouden.

    Het meest gekend is wellicht “the bookbook“, een video waarin Ikea zijn befaamde catalogus op een geniale manier onder de aandacht brengt.

    Een gelijkaardige parodie is de video van ‘Introducing Carrot’, waarin de gelijknamige groente op eenzelfde manier voorgesteld wordt als was het een gehypet techproduct.

    Like

  2. Niet alleen design en user experience zijn belangrijke verklaringen waarom Apple zo succesvol is. Een ander verschil in vergelijking met concurrenten is de focus die Apple brengt: in plaats van meteen op de kar te springen van elke vernieuwing en innovatief idee dat op de markt komt, focust Apple enkel op die producten en domeinen waarvan het weet dat het daarin kan exceleren.

    Like

  3. Zoals in de post aangekondigd, was er op 16 oktober een nieuwe persconferentie. Ditmaal werden de nieuwe reeks iPads voorgesteld. De iPad Air 2 is vooral veel dunner dan zijn voorganger (“Kunnen jullie hem wel zien”, grapte Apple-CEO TIm Cook tijdens de voorstelling). Bovendien is het scherm zo ontworpen dat het reflecties minimaliseert.
    Ook de iPad Mini 3 is voorgesteld. Beide toestellen hebben nu ook Touch ID, de vingerafdrukbeveiliging die ook al op de recentere iPhones geïntegreerd was.
    Over een tablet die meer gericht was naar de professionele markt (met onder andere een groter scherm) werd met geen woord gerept, wat een gemiste kans is volgens J.P. Gownder, Research analyst bij Forrester. Sowieso is de algemene reactie dat de nieuwe iPads weinig verrassingen bevatten, en is het maar de vraag of dit voldoende is om nieuw leven te blazen in de vertragende iPadverkoop.
    De nieuwe tablets zullen in de loop van volgende week (nog voor vrijdag 24 oktober) gelanceerd worden in 29 landen, waaronder België.
    Op de persconferentie kondigde Apple verder aan dat Apple Pay maandag 20 oktober gelanceerd wordt in de VS. Ook heeft Apple het nieuwe Mac besturingssysteem ‘OS X Yosemite’ aangekondigd, nieuwe desktops (iMac en iMac Mini), en een developer tool kit ‘WatchKit’, waarmee ontwikkelaars apps kunnen creëren voor de Apple Watch die begin 2015 uitkomt.

    Like

Plaats een reactie